Digital kunst: 4 store udfordringer for kunstgallerier

Vil du vide, hvilken indflydelse digital kunst har på kunstgallerier? Vil du gerne kende de 4 vigtige spørgsmål for kunstgallerier?

Så er du kommet til det rette sted. Street Art Galerie skriver regelmæssigt på sin street art-blog for at give dig viden om denne kunst og det, der omgiver den.

De fire største udfordringer ved digital kunst for kunstgallerier er kunstværkers autenticitet, værdiansættelse af digital kunst, bevaring af kunstværker og promovering af digital kunst.

Teknologien har gradvist vundet indpas på mange områder. Kunsten har ikke undgået at blive påvirket af denne revolution med konstant genopfindelse. Kunstgallerier er tvunget til at tilpasse sig for at holde trit. De står over for nye udfordringer med populariseringen af digital kunst. Det er endnu mere afgørende, hvis de skal forblive relevante og succesfulde. I denne artikel kan du læse om de vigtigste spørgsmål, som kunstgallerier i den digitale tidsalder står over for.

1- Ejerskab og autenticitet af digitale kunstværker

.

Dette tema er en stor udfordring for disse steder med forbedring og promovering af kunstværker. Med den stigende teknologi kan kunstgenstande skabes ved hjælp af CAD-værktøjer (computer-aided design). Hertil kommer 3D-modelleringsværktøjer, vektorgrafik og fotoredigeringssoftware.

Faktisk gør alle disse værktøjer det nemmere og hurtigere end nogensinde at reproducere disse værker. Det skaber et reelt problem med ejerskab og ægthed af sidstnævnte. Det kan være svært for et kunstgalleri i Paris at garantere originaliteten af et digitalt kunstobjekt. Det skal derfor overveje at indføre foranstaltninger til at beskytte de intellektuelle ejendomsrettigheder til forfatternes værker.

Praktisk set bør alle skabere markere deres produktion med teknikker som digitale signaturer eller tatoveringer. Tænkningen skal bevæge sig i denne retning for at sikre, at forfattere af digitalt arbejde ikke bliver snydt.

2- Fremme af digital kunst

.

Digitale kunstgenstande er ofte vanskelige at værdisætte prismæssigt. Det er vigtigt for gallerier at finde en mekanisme til at tildele en rimelig værdi til produktioner af denne type. Det vil gøre det muligt at markedsføre dem. I modsætning til traditionelle værker, som sælges som enkeltstående genstande, sælges digitale værker i form af digitale kopier eller licenser.

Som følge heraf kan deres priser variere betydeligt. Kunstgallerier skal være i stand til at bestemme, hvordan de skal fastsætte deres økonomiske værdier. På den måde kan de sikre en rimelig betaling til skaberne og dermed til sig selv. Men det er svært for disse kunstformidlingssteder at finde et marked for denne type værker.

Faktisk anses disse kunstværker for at være mindre ‘håndgribelige’ eller ‘originale’ end klassiske kunstgenstande. Det er her, galleriernes genialitet kommer ind i billedet. De skal finde den rigtige måde at præsentere og sælge disse værker på og dermed få potentielle samlere og købere på krogen.

3- Bevaring af digitale kunstværker

.

Digitale kunstværker er tilgængelige i form af computerdata. Når de skal opbevares, er det legitimt at spørge, hvordan man bevarer dem for fremtiden. Det er vigtigt for gallerier at tænke over denne del af spørgsmålet, om hvordan man bevarer dem og restaurerer dem, hvis det er nødvendigt.

Det er faktisk en stor udfordring, især fordi vi er nødt til at sikre disse værkers levetid. Fremtidige generationer vil være i stand til at værdsætte dem. Det er rigtigt, at der inden for computere er en række digitale medier, der kan bruges. De omfatter harddiske, servere, cloud-løsninger, flash-lagring, cd-rom’er og dvd-rom’er.

Disse forskellige elementer kan dog have en relativt begrænset levetid. Langsigtet tænkning kan få gallerier til at bruge blockchain-teknologi til kunstværker. Det er også en løsning, der kan garantere deres sporbarhed og sikkerhed over en lang periode.

4- Fremme af digital kunst

.

Selvom digital kunst bliver mere og mere vigtig, er der stadig mange, der ikke kender til den. Kunstformidlingssteder skal derfor arbejde for at fremme denne nye form. Udfordringen er derfor todelt:

    .

  • præsentationen af værkerne;
  • .

  • forbinder gallerier med et digitalt publikum.

.

Produktioner er ofte interaktive eller animerede. Det kræver særligt udstyr at se dem, f.eks. skærme, virtual reality-headsets eller multimedieinstallationer. Gallerier er derfor nødt til at investere i den slags udstyr. De kan også tilbyde særlige arrangementer for at afsløre kunstnernes arbejde.

Disse kan omfatte interaktive udstillinger, kreative workshops eller 3D-præsentationer. Endelig er det vigtigt ikke at glemme online-publikummet, som også udgør en betydelig del af de potentielle kunder, købere og entusiaster. Det vil bidrage til at udvide og diversificere det traditionelle publikum. Med andre ord er kunstgallerier nødt til at implementere digitale markedsføringsstrategier.

Mønsterværker på Street Art Galerie!

Vi har lige set de 4 vigtigste udfordringer ved digital kunst for kunstgallerier. Vi håber, at du har nydt denne artikel, og at den har besvaret eventuelle spørgsmål, du havde om dette emne.

Mens du venter på at erhverve et virtuelt kunstværk, foreslår vi, at du tager et kig på vores samling af street art-malerier. Du finder en række værker, som du kan bestille i vores onlinebutik! Alt, hvad du skal gøre, er at klikke på linket nedenfor.

Leave a Reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *