Gadekunst i reklamer

Spekulerer du på, hvordan marketingfolk har udnyttet street art til at få deres reklamer ud? Vil du kende definitionen af street marketing og dens forskellige teknikker?

Så er du kommet til det rette sted. Street Art Galerie er en butik med speciale i urban kunst. Vi har også en blog, hvor vi regelmæssigt giver al vores viden om denne kunstform.

Street art bliver mere og mere populært og finder vej til mange områder, især reklame. Dette fænomen er kendt som street marketing, og det giver dig mulighed for at skabe en original reklamekampagne ved hjælp af urban indretning.

I denne artikel vil du opdage:

.

    .

  • Den definition af street marketing.
  • .

  • De forskellige former for reklame
  • .

  • De bedste street marketing-tiltag
  • .

  • Street Art Galerie malerier med mærkenavne
  • .

.

Lad os starte med det samme med definitionen af street marketing.

Hvad er street marketing?

Street art advertising, bedre kendt som street marketing, finder sted på målrettede offentlige steder med mange besøgende. Denne form for markedsføring har den fordel, at den er synlig i folks hverdag og kan have stor gennemslagskraft takket være sin originalitet.

Sigtet med street marketing er derfor at henlede de forbipasserendes opmærksomhed på en reklamekampagne i bymiljøet.

Efterhånden som effektiviteten af traditionel markedsføring er aftaget, stræber marketingfolk efter at finde nye og originale måder at fange potentielle kunders opmærksomhed på. Street marketing er en af disse nye trends, hvor man placerer annoncer på strategiske steder, hvor folk ikke forventer at se dem.

Street marketing kan tage mange forskellige former (gå lidt længere ned for at se alle teknikkerne). Det er ikke bare statisk og kan blive levende, f.eks. ved at uddele vareprøver på gaden. Interaktionen mellem produktet eller brandet og kunden vil have større indflydelse på deres købsbeslutning.

Nedgangen ved street marketing er, at det kan være svært at planlægge. Ideen skal være unik og let at forstå for alle. Hvis reklamen er for uklar eller abstrakt, vil effekten gå tabt for seerne. Derudover kræves der tilladelse fra byen for at skabe denne originale form for kampagne.

Street marketing-teknikker

.

Gademarkedsføringens teknikker omfatter i store træk gadekunstens teknikker. Lad os sammen se på de syv metoder til gademarkedsføring nedenfor.

De flygtige butikker

.

En flygtig butik, eller en pop-up butik, kan være en del af street marketing. Det er en butik, der er til stede midlertidigt, i et par uger eller et par måneder. Konceptet begyndte i 90’erne i USA. Lidt efter lidt brugte store mærker, især i modebranchen, denne teknik til at skabe en original markedsføringskampagne.

På de to billeder nedenfor kan vi se den ephemeral store fra H&M og Adidas. Førstnævnte mærke opstillede en enorm trækasse på en strand i Holland. Adidas installerede i mellemtiden en enorm skokasse i Buenos Aires, Argentina.

De urbane omgivelser

.

Mange elementer i byindretningen kan bruges og bearbejdes til at skabe en reklamekampagne. Det kan være et brønddæksel, en elmast, et kloakrør, en fodgængerovergang, en videoprojektion på en væg eller blot en traditionel væg.

Urban møbler

.

Gademøblerne er en del af den urbane indretning. Der er mange muligheder for at udnytte dette til at skabe en gadekunstreklame. Elementer som en bænk, en skraldespand eller et busstoppested kan bruges til at omdanne dem til en markedsføringskampagne.

Offentlig transport

.

Det er ikke ualmindeligt at se busser eller sporvogne, der er skræddersyet af brands, køre rundt i de forskellige gader og kvarterer i byerne. Denne teknik når ud til så mange mennesker som muligt, fordi den har den fordel, at den er mobil og på farten.

Den udvendige tilpasning af offentlig transport er ikke den eneste form for gademarkedsføring i denne kategori. Markedsføringskampagnen kan også finde sted inde i metroer, sporvogne eller busser. Billedet ovenfor viser markedsføringskampagnen skabt af urmærket IWC.

Stikprøvefordeling

.

Nogle gange ansætter brands unge, dynamiske ambassadørteams til at repræsentere brandet og uddele prøver og/eller kuponer. De står også klar til at besvare spørgsmål fra potentielle kunder for at styrke brandets image. Det kan have stor indflydelse på potentielle kunders købsbeslutninger.

Augmenteret virkelighed

.

Augmented reality er en god teknik til at interessere, overraske og engagere forbipasserende. Det kan have en stærk indflydelse på at huske et brand i et samfund, hvor vi ser omkring 3.000 reklamer om dagen.

I videoen ovenfor har Pepsi Max installeret en skærm på et busstoppested for at ændre sceneriet og dermed få paranormale elementer til at dukke op i baggrunden.

Flash mobben

.

Denne form for gademarkedsføring er meget sjældnere, men kan have en stærk indvirkning på brandets image. Princippet er at mobilisere et helt hold og udføre en koreograferet rutine på gaden.

Vi kan ovenfor se en video af en flash mob lavet af Danone i 2012 i forbindelse med lanceringen af en yoghurt. Når den forbipasserende smager på yoghurten, går verden i stå.

5 eksempler på street marketing, der virker

.

Lad os se på nogle af de bedste street marketing-aktioner, som brands har skabt, og lad os starte med Mcdonald’s.

Mcdonald’s

.

Den berømte fastfoodkæde har gennemført en række street marketing-aktioner. På det første billede er en fodgængerovergang blevet omdannet til en chip. Det andet billede viser en stor kaffekop, hvor vi kan se røg komme ud af den. Det sidste viser en kaffemaskine, der fylder en kop.

De forskellige urban art-reklamer skabt af mærket har været en stor succes. Fodgængerovergangen omdannet til chips er utvivlsomt den mest kendte af street marketing-kampagnerne.

Jeep

.

Jeep fremhæver kvaliteten af sine firehjulstrækkere, som kan klare enhver forhindring og endda parkere på trapper!

Kit Kat

.

Det er svært at gå forbi denne bænk uden at lægge mærke til betrækket. Vi kan tydeligt se brandet og dets fine markedsføringsarbejde.

Lego

.

Byggelegetøjsmærket viser sine talenter ved at lade en kæmpe Legobrik blive båret af en kran.

Mr Clean

.

Mr. Clean viser os sin effektivitet ved at fremhæve hvidheden af en af fodgængerovergangene.

Borde med brand-tilstedeværelse

.

I vores online shop har vi flere borde med kendte mærker. Det gælder Lamborghini, Carlsberg, Campbell’s og Rolex, som vi præsenterer for dig nedenfor.

Sportsbilmærket Lamborghini på baggrund af amerikanske pengesedler

.

En Campbell’s Soup-dåse

.

En astronaut med en Carlsberg-øl på månen

.

.

Et Rolex-ur fremhævet

.

Sæt et aftryk med gadekunst

.

Fra nu af har street marketing ingen hemmeligheder for dig. I en verden, hvor brands er på udkig efter nye kreative måder at præsentere deres reklamer for kunderne på, har marketingfolk formået at kapre gadekunsten for at gøre den til deres fordel. Der er masser af teknikker til at gøre dette, og de virker!

Urban kunst bliver mere og mere udbredt, og dens tilstedeværelse breder sig til mange områder. Vi kan se den dukke op i indretningsdesign, reklamer, men også i mode.

I denne artikel har vi præsenteret dig for et udvalg af gadekunstmalerier. Vi foreslår, at du ser hele samlingen ved at klikke på billedet nedenfor.

Leave a Reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *